TŘÍKRÁLOVÁ SBÍRKA

 

Tříkrálová sbírka je akce organizovaná Českou katolickou charitou a v ní sdruženými lokálními charitami. Akce navazuje na tradici koledování na Tři krále (tj. 6. ledna) a má charakter celonárodní sbírky, jejímž hlavním účelem je především na pomoc nemocným, handicapovaným, seniorům, matkám s dětmi v tísni a dalším sociálně potřebným skupinám lidí a to zejména v regionech, kde sbírka probíhá. Nejméně desetina výnosu sbírky je každoročně určena také na humanitární pomoc do zahraničí.

Dary od obyvatel vybírají koledníci organizovaní do skupinek ve dnech 6.–13. ledna, přičemž jejich obvyklé uspořádání představují tři koledníci v dětském věku coby tři králové a jejich dospělý doprovod vybavený od pořádající charity průkazem koledníka (průkaz je reakcí na skupinky falešných koledníků, kteří se na sbírce přiživovali). Skupina je vybavena zapečetěnou kasičkou s logem Charity. Do sbírky lze přispět i přímo na účet charity a dárcovskými SMSkami, u příležitosti sbírky se pořádají též různé charitativní koncerty a další akce.

Výnos sbírky je rozdělen takto

65 % projekty jednotlivých Charit dle předem schválených záměrů
15 % celodiecézní projekty
10 % humanitární pomoc do zahraničí organizovaná Charitou ČR

5 %  celorepublikové projekty
5 %  zákonem povolená režie sbírky

Sbírku je možné podpořit

  • finančním příspěvkem do kasičky koledníků
  • dárcovskou SMS ve tvaru DMS KOLEDA na 87 777
  • finančním příspěvkem na konto Tříkrálové sbírky 66008822/0800 variabilní symbol 777

     

    Jakmile uviděli hvězdu, zaradovali se nevýslovnou radostí. Vstoupili do domu a spatřili dítě s jeho matkou Marií, padli na zem a klaněli se mu. Otevřeli své pokladnice a obětovali mu dary: zlato, kadidlo a myrhu.“ (Mt 2, 10 -11)

Slavnost Zjevení Páně, lidově zvanou „svátek Tří králů“ si Církev připomíná tři důležité události z Kristova života, trojí zjevení; především je to zjevení novorozeného Ježíše mudrcům od východu, kteří jsou prvními pohany (tedy ne-židy), kteří se Kristu klaněli. Tito mudrcové prezentují všechny křesťany z nežidovského prostředí, kteří kdy Krista přijmou – tedy i nás. Dále je to zjevení Ježíšova vztahu k Bohu – Otci při křtu v Jordáně (ačkoli tuto událost si připomínáme v den svátku Křtu Páně) a první Ježíšův zázrak – proměnění vody ve víno na svatbě v galilejské Káně. Kde se tu však vzali naši „Tři králové?“ Přesně řečeno, nejednalo se o krále; tato myšlenka pochází z raně středověké tradice. Byli to „mudrcové“, tedy snad mágové či astrologové, nejspíše chaldejského či perského původu. O jejich jménech nevíme nic – Kašpar, Melichar a Baltazar jsou sice jména orientálního původu, ale známe je pouze z legend. I počet těchto mudrců není přesně znám; číslo tři se odvozuje od počtu darů – tedy zlata, kadidla, a myrhy.Tyto dary mají samozřejmě svou symboliku.

Zlato – královský kov, tehdy nejcennější zboží, vyjadřovalo úctu k novorozenému Králi všech králů. Zlato jako trvanlivý kov také symbolizuje stálost a neporušitelnost.

Kadidlo – vonná pryskyřice, odedávna až dosud používaná při bohoslužbách a obřadech, byla vyznáním víry v Ježíšovo božství. Kadidlo je ve Starém i Novém zákoně symbolem modliteb stoupajících k Bohu.

Myrha – vonná mast s konzervačními účinky, používaná mj. při balzamování mrtvých těl, předjímalo Kristovo utrpení a smrt na kříži.

(zdroj katolic.cz, Katechismus katolické církve)